Vandaag werd er in Utrecht een picket gehouden bij de lokale vestiging van het Bastion Hotel, en enkele Kritische Studenten waren ook aanwezig. Deze keten behandelt haar schoonmakers slecht en met weinig respect, vaak krijgen ze maar de helft uitbetaald van hun gewerkte uren. Sinds twee weken worden er pickets gehouden bij verschillende vestigingen, en vandaag was de eerste keer in Utrecht. Het hotel lag erg afgelegen, dus veel mensen zijn niet bereikt, maar het signaal aan het hotel mag er niet om liegen. Het terrein was afgesloten, politie hield ons van binnenuit in de gaten en werknemers mochten niet weg totdat wij vertrokken waren, dus bang waren ze in ieder geval!
“Vandaag staan wij hier om het loon en het respect te eisen dat schoonmakers verdienen. Ondanks het werk van de schoonmakers stinkt het in dit hotel. Niet naar viezigheid, maar naar uitbuiting en intimidatie. In dit hotel, onderdeel van de Bastion keten, worden schoonmakers erg slecht behandeld. Hun contract belooft hen uurloon, in werkelijkheid krijgen ze betaald per schoongemaakte kamer. De tijd die het kost om van kamer naar kamer en van verdieping naar verdieping te gaan is hierin niet meegerekend. Voor de kamers krijgen ze ook nog te weinig tijd en te weinig middelen, waardoor ze uiteindelijk voor minder betaald krijgen dan waarvoor ze hebben gewerkt. Daarnaast worden pauzes niet uitbetaald en worden de schoonmakers met weinig respect behandeld.
Bastion pleegt hier niet alleen contractbreuk mee, maar is ook illegaal en schandalig bezig. Vandaag staan wij hier om ze te laten zien dat wij dit niet pikken. Schoonmakers zijn de afgelopen jaren de twee langste stakingen uit de recente Nederlandse gehouden en hebben deze gewonnen. Vandaag komen wij hier om te laten zien dat een individuele opdrachtgever dit niet kan en mag negeren. Vandaag eisen wij het loon van alle vrouwen en mannen die hier hard werken om andermans kamer en kantoor netjes te houden. Hun loon dient onmiddellijk met terugwerkende kracht aan hen te worden uitgekeerd. Daarnaast eisen wij dat in alle Bastion hotels er een einde komt aan hun beleid van opjagen, intimideren en uitbuiten! We staan hierin niet alleen, vandaag staan er ook mensen bij de vestigingen in Amsterdam, Breda, Nijmegen en Groningen.
Het volgende is een boodschap aan de bezoekers van dit Bastion Hotel:
De schoonmakers van dit hotel zijn voor een belangrijk gedeelte de rede dat uw verblijf in dit hotel zo plezierig is. Zij zijn degenen die uw schaamhaar uit het doucheputje plukken, accepteer niet dat zij hierbij worden uitgebuit. Het geld wat u betaald voor uw schone kamer verdwijnt in de zakken van het management. Terwijl de persoon die uw bed heeft opgemaakt maar een gedeelte van zijn of haar uren betaald krijgt. Als u van mening bent dat de persoon die uw WC schoonmaakt daar fatsoenlijk voor betaald moet krijgen, dien dan een klacht in bij het de receptie in dit hotel. Als u uw rekening betaald, vertel er dan bij dat het geld bedoeld is om het achterstallige loon aan de schoonmakers te betalen.
Weg met uitbuiting en intimidatie!
Voor goed loon en normale werktijden!
Respect voor schoonmakers, NU!”
Beste …..,
Ik heb sinds ……. een verlengend contract getekend bij Bastion Hotel Amstel Amsterdam.
Helaas word ik niet meer ingeroosterd na verzoek wijziging rooster vanwege veranderde schooluren. Ik zit nu al bijna vier weken met telefonische afwijzingen om te komen werken op dinsdagen en zaterdagen. Telefonisch kreeg ik een dag van te voren herhaaldelijk te horen dat er al genoeg mensen op het rooster staan.
Aangezien ik beschikbaar ben op Zaterdag, Dinsdag ( en Vrijdag ochtend ) zou ik graag willen werken en niet 2 dagen per maand ingeroosterd worden.
Voorheen werd ik de laatste drie weken van oktober wel ingeroosterd.
Ook heb ik tot twee maal toe per mail gevraagd om mijn aangepast rooster. Alle mails heb ik geen antwoord op gekregen of een akkoord om mijn aangepast rooster te mogen ontvangen.
Waar kan ik terecht voor meer informatie over mijn rechten wat betrefd verplichting inroostering of overplaatsing naar een ander filliaal?
Met vriendelijke groet,
……….. ………