De vrije markt krijgt een steeds belangrijkere plaats in het Nederlandse onderwijs. Niet alleen hangen de universiteiten vol met reclameposters, ook op het onderwijs krijgt het bedrijfsleven steeds meer invloed.
Vooral in de beta-hoek geeft het bedrijfsleven een hoop geld. Aan de ene kant is er daardoor meer geld voor onderzoek, aan de andere kant kun je je afvragen of de wetenschappelijke onafhankelijkheid niet in het geding komt. En wat zijn de gevolgen van de marktwerking voor de wetenschappen die minder interessant zijn voor het bedrijfsleven?
Is dit een goede ontwikkeling? Kan het bedrijfsleven een bijdrage leveren aan goed onderwijs? Of is dit het begin van het einde? Wie profiteren er precies van inmenging van het bedrijfsleven in het onderwijs? Onderzoekers, docenten en studenten komen aan het woord. Geef ook je mening!
Bevestigde Sprekers
- André Klukhuhn, dertig jaar lang actief bij Studium generale. In 1993 probeerde hij tevergeefs zijn doctorstitel in te leveren als protest tegen de vercommercialisering van de wetenschap. Directe aanleiding was een eredoctoraat dat door de Universiteit Nyenrode aan Albert Heijn was toegekend.
- Codrin Kruijne, Junior docent bij Utrecht Centre for Education in Management and Entrepeneurship (UCEME). Afgestudeerd Informatiekundige en heeft zich in zijn master bezig gehouden met Kennismanagement voor Business Incubation.
- Kornee van der Haven, actief bij Kritische Studenten Utrecht. Daarnaast is hij AiO bij Letteren en momenteel coordinator van de Onderzoekschool Literatuurwetenschap.
Meer lezen?
Kritische Studenten Utrecht | Site van Utrechtse studenten met veel achtergrond informatie rond het debat over de universiteit en de markt. |
NRC Handelsblad | Universiteit is geen markt, door Chris Lorenz |
PDF Download | Homo academicus, door Chris Lorenz |
PDF Download | Revisiting the university front, door Chris Lorenz |